Pohled českých odborníků na to nejzajímavější ze světa sportovního marketingu.
Už je to šest let, co se Lukáš Ercoli podílí na směřování jeho oblíbeného sportu nyní jako ředitel marketingu a komunikace. Zároveň stále zůstává aktivním hráčem, a to jak v Extralize, tak i v národním týmu.
"Myslím, že právě to mi umožňuje vidět řadu věcí z více perspektiv a uvažovat o celém směřování marketingové strategie v různých rovinách. Nedávné úspěchy české baseballové reprezentace nám pomohly stát se světovou značkou, slavnou především v zahraničí."
Ve světě marketingu, událostí a sportu mě fascinuje zvláštní místo, kde se sport a umění setkávají.
Díky zkušenostem z oblasti PR, reklamy, sponzoringu a sportu jsem získal jedinečný pohled na vyprávění příběhů a vytváření propojení. Nejvíce mě však vzrušuje, jak se sport a umění prolínají.
Jan Dvořák působí jako výkonný ředitel Sport in Art.
Sport je pro mě celý život, od mládí na Kladně až po studia na Fakultě tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci.
Roman Urbář objevil v mládí florbal a zůstal mu věrný jako hráč, trenér, až po pracovní pozici v marketingově komunikačním oddělení Českého florbalu. Jeho cílem a motivací je posouvat nejen florbal, ale celé sportovní prostředí, zejména v době, kdy se výrazně mění společnost a způsoby trávení volného času – což je pro sport obecně obrovskou výzvou.
V oblasti sportovního byznysu působí více než deset let. Z pozice stážisty se postupně dostal do čela přední české sportovně-marketingové agentury 2Score, kde měl v začátcích na starost zejména UEFA oceňované grassroots projekty. V posledních pěti letech je Vojtěch Šišma předsedou představenstva společnosti Footballmania, kde spolu se svým týmem úspěšně rozvíjí oblast sportovního merchandisingu.
Další díl pravidelného newsletteru SportBiz Inspirations je tady. Začíná léto a doba dovolených, my však neodpočíváme a aktuální vydání jsme se rozhodli pro vás zpracovat jinak.
Letní speciál proto nebude věnován konkrétní osobnosti českého sportovního marketingu, ale o zajímavé události a tipy se s vámi tentokrát podělí redakce Sportbiz.cz a její redaktor Benjamin Knop.
Když bych se měl sám popsat, tak začnu tím, že jsem velký sportovní fanoušek, zejména kolektivních sportů hokeje a fotbalu. Sám lední hokej hraji od svých pěti let. Moje pracovní zkušenosti mám především v oblasti marketingové komunikace, PR a reklamy, kde působím přibližně 10 let.
Ondřej Šnaidauf působí jako obchodní a marketingový ředitel Českého hokeje.
Daniel Hajný je jednou z hlavních tváří Ligové fotbalové asociace. Bývalý sportovní novinář působí v LFA už přes dvanáct let. V asociaci, která se stará o první a druhou nejvyšší fotbalovou soutěž v Česku, nejprve zastával roli ředitele komunikace a PR, nyní je přes šest let marketingovým a obchodním ředitelem.
Když jsem končil FTVS a měli jsme mít praxi, ke které pak vztáhneme diplomku, bylo zrovna MS v basketbalu žen 2010. Já jsem se tam jako dobrovolník dostal, pod křídla si mě vzal nedávno zesnulý PR odborník Petr Kovář a půl roku po konci šampionátu jsem nastoupil na Českou basketbalovou federaci jako PR manažer.
Od roku 2019 působí Martin Peterka jako marketingový ředitel.
Zdeněk Rak zastává roli CEO ve společnosti Pragosport a.s., která se kromě obchodování s TV právy, nově zaměřila i na sportovní marketing.
Mezi současné projekty patří Závod Míru, Czech Tour či spolupráce se značkami Red Bull a SAZKA. Ostatně se značkou Red Bull strávil Zdeněk různě po světe velkou část pracovního života, kde mimo jiné zastával pozici ředitele závodů letecké série Red Bull Air Race. Vedle své práce se věnuje projektu 6 hodin, který si klade za cíl rozpohybovat české děti.
Tadeáš Drahorád je spolumajitel, Fan Experience Strategist & Creative Director agentury Go4Gold. Společně s ní se v posledním roce podílel na produkci MS v basketbalu v jihovýchodní Asii, poprvé světu představil v akci LED skleněný kurt nebo v utkání NHL jako druhý na světě aktivoval partnera pomocí rozšířené reality. Dlouhodobě spolupracuje s hokejovou Spartou na show při jejich domácích zápasech, její fotbalové sestře zase před dvěma lety vymyslel nové logo a brand.
Hlavně je to ale fanoušek, kterého více než cokoliv zajímají zážitky. Orientuje se hlavně na brand, design a baví ho sledovat a porovnávat marketingové strategie různých sportovních značek. Sbírá hrané dresy, kšiltovky, klubové magazíny a další blbosti. Je velkým příznivcem amerických profesionálních lig, což se často projevuje i v jeho práci. Je na dobré cestě, aby posbíral návštěvy na všech domácích stadionech klubů NHL.
Ladislav Kolář je odpovědný za sponzoringové aktivity Plzeňského Prazdroje v Čechách a na Slovensku. Zapojuje se do aktivit týkajících se fotbalu, hokeje, běhu, šipek, golfu, ale i Českého olympijského týmu a dalších mimosportovních kulturních událostí. Právě různorodost dodává jeho profesní kariéře smysl.
I proto se stále udržuje blízko sportovního dění nejen jako fanoušek. Nejvíce se přitom zajímá o to, co se děje v pozadí – o marketingovou komunikaci nejrůznějších subjektů. Sám totiž ví, kolik úsilí za tím vším stojí. Stále však zůstáváaktivním sportovcem. I přesto, že za své nejoblíbenější považuje týmové sporty, propadl v posledních letech golfu. Oblíbeného kolektivního ducha se ale ani v individuálním prostředí nezbavil. „Na hřiště jsem nikdy nešel sám, ani si to neumím představit. Zážitky sdílené s ostatními, o tom to celé je.“
Dvěma slovy: marketér a moderátor. Třetím: sportovní.
Zdenda Novotný je idea maker se zálibou v brandingu, který se snaží měnit mindset lidí realizujících se na poli profesionálního sportu, aby přijali fakt, že dělají v jednom z nejkomerčnějších odvětví vůbec.
Toho času nejvíce spjat s (milovanou) značkou AC Sparta Praha, se kterou nedávno oslavil 37. titul a aktuálně se podílí na přípravách a již i exekucích spojených s oslavou 130. výročí klubu.
Třetím měsícem také vášnivý jezdec na gravelu. #WeLoveCycling.
Tomáš Houska vede pod značkou Media House digitální a obsahové oddělení Českého olympijského výboru. To tvoří kreativní a produkční tým, správci sociálních sítí, webů i aplikace. Dodává obsah sportovním svazům, sportovcům, partnerům a mediálním domům. Sociální sítě Českého olympijského týmu patří podle srovnání Mezinárodního olympijského výboru mezi TOP 3 na světě a pokud vám něco říká Baywatch video, projekt Czechteam.tv nebo rapový song Stamina, vězte, že to je práce právě Media House Českého olympijského týmu.
Jan Šíma je vedoucím Katedry managementu sportu a zároveň garantem studijního programu Management tělesné výchovy a sportu na Fakultě tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy. Člen Akademického senátu a Vědecké rady UK FTVS. Aktuálně také místopředseda České asociace sportovních ekonomů a manažerů, která byla založena odborníky, akademiky i sportovci s cílem sdílet znalosti, propagovat a hájit zájmy sportu jako součásti české společnosti.
Po krátkých zastávkách v reklamní/direct marketingové agentuře spojil Petr Nitsche svou profesní dráhu s agenturou BPA sport marketing. Od nástupu v roce 2004 se v BPA věnuje centrálnímu marketingu, zajišťování partnerů a mediální prezentaci českých hokejových soutěží v čele s Tipsport extraligou, hokejového národního týmu a dalším projektům zejména z oblasti ledního hokeje.
Tomáš Janča je marketingový konzultant, který začínal v reklamní agentuře. V roce 2011 založil projekt SportBiz, pomáhal rozjet agenturu 2:Score a marketing nejvyšší fotbalové ligy. Minulý rok spolu s dalšími zorganizoval sportovně-byznysovou konferenci Sport Alive a oborové ceny Sport Alive Awards.
Tomáš Křivda je ředitelem komerčního úseku a členem představenstva AC Sparta Praha. Ve sportovním prostředí se profesně pohybuje od roku 2005. Vedle své práce se věnuje projektu 6 hodin, který si klade za cíl rozpohybovat české děti.